lördag 29 december 2018

Mitt 2018

Gjorde du något 2018 som du aldrig gjort tidigare? Tog mina allra första röntgenbilder, firade påsk i skidbacken, tog med barnen på bowling och bio, sommarjobbade inom vården, startade en bokklubb, bytte dagis för Vilma, vandrade på Kungsleden, fyllde en hel bil med IKEA-grejer (det hade knappt gått in ett paket värmeljus till) och skjutsade Arvid till och från fotbolls- och friidrottsträningar.
Genomdrev du någon stor förändring? Alltså, jag skäms ju nästan över hur sakta det går här hemma. Sovrummet är ju fortfarande inte påbörjat! Men om jag får några lugnare dagar efter tentan i januari hinner jag kanske måla och tapetsera så att det blir av någon gång.
Blev någon/några av dina närmaste vänner föräldrar i år? Nej, men nästa år blir jag moster igen - två gånger inom loppet av en vecka som det ser ut nu.
Vilket datum från 2018 kommer du alltid att minnas? 15 maj när jag och Vilma var på röntgen efter att hon hade blivit knuffad från stora stenen på dagis och jag insåg att hon hade brutit handleden på två ställen. Kände mig som världens sämsta mamma som inte hade tagit henne till akuten dagen innan när det hände, men ville avvakta och se om det blev bättre först. Det blev det inte och hon gå med gips i tre veckor. 28 oktober när jag vaknade av ett SMS från mamma om att morfar hade somnat in. Och märkligt nog 20 april, när nyheten om Aviciis död kom. Blev otroligt berörd på ett sätt som jag inte kan förklara och sörjde verkligen hans alldeles för tidiga död och all musik som han aldrig hann göra.
Dog någon som stod dig nära? Min fina morfar. Trots att han har varit dålig till och från så länge så kom det ändå som en chock.
Vilka länder besökte du? Det blev ingen utlandsresa i år heller, men nästa sommar skulle jag vilja åka till Gotland. Det är ju nästan som ett eget land.
Bästa köpet? Förhoppningsvis täckbyxorna med fleecefoder som jag hoppas kommer med posten nästa vecka. Hatar att frysa utomhus!
Gjorde någonting dig riktigt glad? Spadagen på Kust. Olika bastuupplevelser, fotbad, en mängd inpackningar, isbad, frusna vindruvor och ångande utomhusbad med utsikt över havet. Fantastiskt avslappnande.
Saknar du något under 2018 som du vill ha 2019? En aktivare fritid. Tänkte faktiskt tanken häromdagen om jag skulle ha köpt mig ett par längdskidor, men vi får se. Vi har i alla fall varit ute väldigt mycket på lovet och det är roligt när man kan göra saker utomhus hela familjen, som fjällvandringar, en sparktur på isen, skridskoåkning eller pulkabackshäng till exempel.
Vad önskar du att du gjort mer? 
Ibland, när det är mycket stress och press från olika håll, är det lätt att bli irriterad, tappa tålamodet och inte vara den bästa mamman eller frun man kan vara. Där kan jag önska att jag kunde ha räknat till tio fler gånger än vad jag har gjort och inte låta min frustration gå ut över fel saker.
Vad önskar du att du gjort mindre? Jobbat mindre i somras. Att börja jobba dagen efter tentan i början av juni, vara ledig en vecka i juli och köra på ända till slutet av augusti var intensivt - särskilt när sommaren bjöd på århundradets bästa väder! Kände mig helt slut när skolan började igen och har känt mig trött hela hösten / vintern.
Favoritprogram på TV? Vår tid är nu. Vilken serie alltså! Ser fram emot tredje säsongen som sänds nästa höst.
Bästa boken du läste i år? Tack vare bokklubben så har jag ju faktiskt läst lite (med betoning på lite) som inte bara är skolböcker. Så jag måste nog säga Ett jävla solsken om Ester Blenda Nordström. Vilken häftig och banbrytande kvinna!
Största musikaliska upptäckten? Pass på den, tror jag.
Vad var din största framgång på jobbet 2018? Nu har jag ju inte jobbat, men jag har fått fantastiskt fina lovord under min VFU. Att få höra att man har god hand med människor, upplevs trygg i det man gör och får ett "jag ser fram emot att jobba med dig när du är klar" värmer otroligt mycket.
Största framgången på det privata planet? Att folk uppskattar mina bildkrönikor i tidningen varje månad. Det är roligt att helt vanligt vardagsliv, utflykter, pyssel och VAB-dagar i soffan inspirerar och glädjer andra.
Största misstaget? Att sluta med träningen för att jag inte orkade eller hade tid. Jo, du har tid. Alla har tid. Och hade du släpat dig iväg till gymmet oftare så hade du i alla fall inte haft mindre ork än vad du har nu. Snarare tvärtom.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Förmodligen varken gladare eller ledsnare, men mer stressad. Har varit mycket obligatoriska dagar på LTU och praktikveckor där man måste prestera och bli godkänd - oavsett om man har migrän eller knappt har sovit en blund på grund av hostande, sjuka barn.
Vad spenderade du mest pengar på? Bilen! Och förhoppningsvis en soffa som vi funderar på att beställa, men det hinner nog inte bli innan året är slut.
Något du önskade dig och fick? Snösläden som jag fick av J. Som är smalare och betydligt lättare än den tunga jäkeln som vi har. Nu orkar jag ju faktiskt skotta garageuppfarten med någonting annat än en spade. Förstår ni vad mycket tid och ryggont jag sparar!
Något du önskade dig och inte fick? En ny säng och nya, sköna kuddar.
Vad gjorde du på din födelsedag 2018? Köpte bil och blev firad med en trerätters på Tages, men hann knappt hem innan jag fick mitt livs värsta ryggskott. Usch!
Finns det något som skulle gjort ditt år ännu bättre? Jag vet faktiskt inte.
Vad fick dig att må bra? Tid med vänner. Luncher mitt i den stressiga vardagen. En fika här och där. Drinkar någon kväll eller en spontan afterwork. Och givetvis mystid med familjen.
Vem saknade du? Våra, och barnens, fina vänner som bytte Piteå mot Skåne.
De bästa nya människorna du träffade? Brudarna i bokklubben. Trots att vi är ganska olika, både som personer och i ålder, så har vi alltid lika trevlig när vi träffas.
Mest stolt över? Mina barn. Särskilt deras prestation i somras när de traskade nästan två mil längs Kungsleden, i blåst och regn. Vilka kämpar de är! Och att Vilma på egen hand har lärt sig läsa - både små och stora bokstäver - gör mig fantastiskt stolt. Trots att det är hennes prestation egentligen och inte min.
Högsta önskan just nu? Att Vilma blir frisk från sin monsterförkylning som hon drog på sig igår så att hon orkar med lite nyårsfirande. Och att allting går bra för systrarna som väntar barn, systern som pluggar och föräldrarna som kämpar och sliter på sina jobb.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Häromdagen sa Vilma: "Måste du alltid sitta vid din telefon eller dator?" Och nej, det måste jag ju verkligen inte (och gör inte heller, men i hennes värld kanske det känns så), men att få höra det från henne fick mig att tänka att jag kanske kan spara en del skoljobb / slösurfande tills de har somnat för kvällen. Då får vi mer tid ihop istället. Sedan vore det naturligtvis bra att dra ner på skärmtiden över huvud taget. Det ska jag ta med mig till nästa år. Tänkte börja med att ställa in laptopen i ett annat rum istället för att ha den vid soffan och se om det har någon effekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar